keskiviikko 14. marraskuuta 2012

blast from the past

tutkin äsken ekaan kertaan aikoihin mun konetta ja löysin tekstitiedoston joka on kirjoitettu 27.9 eli aika päiviä sitten. tää on kuitenkin huima tarina ja en oo läheskään kaikkien kanssa sitä vielä ehtiny jakaa joten tässä vähän jännitystä niille jotka ei ole vielä tätä kuuleet (tietysti nyt tästä on vähän terä kadonnut kun kaikki tietää ettei mistään hengenvaarasta ollutkaan kyse mutta silti). tässä silloin kirjoitettu teksti kokonaisuudessaan, mitään lisäämättä, mitään poistamatta.



vatsatauti vol 2

niin en edes kertonut vatsatauti vol 1:sestä koska se tapahtui työleirin aikana. olin trendsetteri, ensin mä tulin kipeeks ja sitten kaikki muut lervas, yea yea. mutta se oli ihan laimeeta verrattuna tähän, pari oksuu eikä edes kunnolla kuumetta. mut tää sen sijaan oli aika extremee…  mummu, älä ehkä lue tätä...

nyt kirjoitan siis kenialaisesta sairaalasta, oon täällä tiputuksessa. jep. kaikki alkoi maanantain ja tiistain välisenä yönä n. klo 2 kun tuli kauhea mahakipu. seuraavana aamuna alkoi elämäni jäätävin mahatauti. mikään - siis edes vesi- ei pysynyt sisällä vuorokauteen. makasin yksin hostelhuoneessa ja katsoin koko päivän kenialaisia saippuasarjoja. siis silloin kun en nukkunut vessan lattialla ja pitänyt tuijotuskisaa torakan kanssa. jep, kirjaimellisesti. sinä yönä tapahtui jotain joka pääsi mun TOP3 kuumottavimpiin hetkiin Keniassa. (tarinan kannalta on olennaista tietää että täällä ei ole erityisen viisasta liikkua ulkona yksin myöhään. myöhään on siis ehkä klo 21 jälkeen) nukahdin hostelhuoneeseen ja heräsin yöllä kovassa kuumeessa. en pystynyt kävelemään kunnolla kun päässä huimasi niin kovin ja kaikki mitä yritin juoda tuli ulos samantien. siellä kusi sukassa yritin miettiä miten tästä päästään sairaalaan hortoilematta yksin kadulla. laitoin äidille viestiä että pliikku soita mutta päässä huimasi niin kovin etten pysynyt hereillä edes vastaukseen asti ja seuraava muistikuva on seuraavalta aamulta. hui saatana. 

seuraava päivä meni rokuloidessa, nukuin lisää ja kävin katsomassa sitä mun omaa projektia Ukundassa ja koska mulla oli koko päivän ihan siedettävä olo niin päätin suuressa viisaudessani olevani terve ja jääväni sinne yöksi. tähän mennessäkään en siis ollut syönyt mitään ja juonut ehkä pari desiä vettä. sitten viime yönä heräsin siihen että mun päässä räjähti atomipommi. ihan sietämätön kipu, sellanen että kun lähti sängystä liikkeelle niin tuntui että taju lähtee. lisäksi ihan jäätävä kipu kaikissa isoissa lihaksissa, selässä ja käsivarsissa. aamulla järkeiltiin Suvin kanssa että malarian kaikki ensioireet on  tässä nähtävillä eli sairaalaan. ensi töikseen lääkäri katsoi mua pitkään ja kysyi että etkö sä ihan tosissaan ole kolmeen päivään syönyt, hullu sä olet. se sanoi että olen vakavasti dehydrated (miten se sanotaan suomeksi?) sen vatsahomman takia ja että ainoa vaihtoehto on aloittaa tiputus heti. nyt olen hengaillut täällä n. 10h ja vielä yö ja seuraava aamu edessä. 1litra suolavettä ja lisäksi 2 annosta antibiootteja on nyt mennyt sisään, ja lisää on vielä tulossa. ne sanoi että haluaa tappaa sen mikä ikinä mussa nyt sitten elääkään. im on board with that! 

pakko sanoa näin jälkeenpäin että hölmö olin, heti olisi pitänyt mennä sairaalaan. seuraavana aamuna selvisi että mulla oli joku ihan helvetillinen tulehdus veressä ja sain ihan hullut antibiootit joilla se sitten lähti. mutta loppu hyvin kaikki hyvin, oon elossa edelleen. ja niinkun sanoin tosta on jo pari kk aikaa, oon sen jälkeenkin sairastellu vaikka mitä, viimesimpänä tropical fungi! en tiedä mikä sen suomalainen nimi on mut mulle tuli reilu viikko sitten ihan törkee ihottuma kyynärpäähän, sellanen ympyrän muotonen mikä näytti ensin pelkältä stögäysjäljeltä. mutta sitten se alko kasvaa ja kasvaa, niin kauan että se oli euron kolikon kokonen ja ihan kirkuvan punanen. lääkärin mielipiteen hankin siinä vaiheessa kun nahkat alko kuoriutuu keskeltä reunoja kohti.. mutta hei sekin on nyt hoidossa ja pieni arpi enää jäljellä. sellasta. halusin vaan jakaa tän hullun sairaalakertomuksen nyt kun löysin sen.

alan laittautuu valmiiks nyt. nähään Hannahn kanssa tänään illalla vapaaehtosia, mennään syömään ja chillailee rannalle. sitä ennen pitää hoitaa kaikenlaisia juttuja mm. hakee postista mun tän reissun aikana kolmas (3.) visa..pusuja suomeen!


3 kommenttia:

  1. Huhuh Anni! Hyvä et oot hengis! lueskelin sun blogii ja vaikuttaa ihan mahtavalta, niin siistiä et oot siellä! Haluun kuulla kaiken kun tuut Suomeen :--) blessings, pidä huolta!!

    -viola

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. moi viola! kiva kuulla susta, ootko viela reissussa?millanen on se afrikan pohjoisempi osa? toivottavasti oli tai on hyva ja avartava matka:-) joo kaikki tarinat julki sitten suomessa etten jarkyta porukkaa liikaa viela haha.. rakkautta sinne! <3

      Poista
  2. Moi Anni!
    Löysin sun blogin Allianssin Nuorisovaihto sivun kautta
    ja ymmärsin, että oot ollu/ oot parhaillaan vapaaehtostyössä Mombasan Upendo- lastenkodissa?
    Oon ite miettiny kyseistä projektia ja olis kiva tietää vähän millasta siellä on ollu? Mitä sun työnkuvaan kuuluu ja ootko viihtyny? Oot vissiin vaihtamassa projektia, joten oliko toi Upendo susta sittenkin huono valinta vai haluutko muuten vaan vaihtaa projektia? Mun pitäis tänä viikonloppuna hakea ja eilen iski pienonen paniikki koko asian suhteen et onkohan tää sittenkään hyvä juttu, joten mitä oot mieltä- Onko sun mielestä ollu kannattavaa lähteä sinne? Koetko, että oot onnistunu auttamaan siellä vai miten? Pelkään ehkä ite, että oon lähinnä tiellä, jos en osaakaan tehdä niitä juttuja..
    Huomasin, että sut oli ryöstetty muutaman kerran, kuuluu varmaan jollain asteella asiaan, mutta koetko muuten, että siel on ollu turvallista? Onko jotain muita vinkkejä mitä kannattais ehdottomasti ottaa huomioon ennen projekteihin hakemista, nyt näin kun jälkikäteen mietit?
    Olis tosi kiva jos ehtisit vastaamaan :) Tsemppiä sinne!
    Matleena

    VastaaPoista